Na okruglom stolu organizovanom u Privrednoj komori Srbije istaknuto je da su u poslednjih deset godina podaci na tržištu alkoholnih pića alarmantni. Ako se nešto ne promeni, naš nacionalni proizvod- rakija je u velikom problemu. Sve je manje proizvođača koji imaju snage da se ozbiljno bave ovom proizvodnjom, a to se automatski odražava i na sam kvalitet proizvoda . Često se govori da je rakija naš nacionalni proizvod pa je krajnje vreme,da se tako prema njemu i ophodimo. Rakija je jedan od retkih proizvoda koji niko ne može da falsifikuje pa čak ni Kinezi jer je reč o proizvodu od voća sa našeg terena koji ima svoje specifičnosti. Ovo je proizvod koji treba mi sami da cenimo mnogo više i da se bavimo njime i važno je znati šta se nalazi u prometu i šta kroz ugostiteljske objekte i kroz nelegalnu prodaju dospeva do građana.
Broj registrovanih proizvođača rakije se stalno menja. Prema poslednjoj evidenciji, ima ih oko pet stotina, dok ih je u 2009. bilo oko dve hiljade. Međutim, broj onih koji se bave proizvodnjom rakije, a koje sistem ne vidi, daleko je veći. Može da se pretpostavi da se sigurno tih hiljadu pet stotina, koji su nekad bili registrovani, a više ne postoje u registru, i dalje bave time, a sigurno je da ima mnogo više onih koji su naknadno ušli u ovaj posao .
Iako se falsifikovanjem rakije istina još ne bave Kinezi, ona je često na meti domaćih plagijatora. Na koji način se falsifikuje srpski brend i da li prosečan kupac može da napravi razliku? Stručnjaci su naveli da se analizama može pouzdano utvrditi poreklo etanola pa tako i da li je rakija originalna. Prema ranijem istraživanju, od svih voćnih rakija najviše se falsifikuje „šljivovica”, koja je ujedno i najtraženije piće u ovoj kategoriji. Zbog toga su potrošači najsigurniji kada kupuju proizvode sa geografskim poreklom, koja jesu skuplji ali je njihova proizvodnja strogo kontrolisana.
Za oprez svakako ima razloga jer u Grupaciji uvoznika i distributera alkoholnih pića procenjuju da gotovo osamdeset odsto prometa alkoholnih pića u Srbiji čini nelegalna trgovina, zbog čega država gubi desetine miliona evra godišnje. Predstavnik ove grupacije izjavio je da taj alarmantan podataka pokazuje da je siva ekonomija gorući problem u industriji alkoholnih pića. Odgovornost je u ovom segmentu velika zato što nelegalni promet alkoholnim pićima značajno ugrožava i život i zdravlje potrošača
Udruženja distributera i proizvođača pripremila su inače hodogram, odnosno plan aktivnosti inspekcijskih službi u borbi protiv sive ekonomije u oblasti alkohola.
Poljoprivredna inspekcija je za jedanaest meseci ove godine sprovela trista sedamdeset kontrola na pijacama i hiljadu pet stotina kontrola u ugostiteljskim objektima, ali je najveći problem to što ima samo petnaest inspektora.