Govoreći o filmu „Dara iz Jasenovca“, istoričar Jovan Pejin je rekao da za razliku od pojedinih filmova koji su imali ideološki pristup u prikazivanju stradanja Srba u toku Drugog svetskog rata, ovaj film donosi jedan ljudski pristup i situaciju predstavlja kroz sudbinu devojčice Dare, što je bila sudbina i mnoge druge dece.
Film „Dara iz Jasenovca“ podsetio nas je koliko je važna kultura sećanja na žrtve srpskog naroda. Dvadeseti vek odneo je milione srpskih žrtava i naša je obaveza da te žrtve ne zaboravimo. Filmska ostvarenja su jedan od načina na koji se žrtve čuvaju od zaborava i ovaj film je prvi koji se bavi temom genocida koje su ustaše počinile nad srpskim narodom tokom Drugog svetskog rata. Zamolili smo istoričara Jovana Pejina da prokomentariše premijeru filma „Dara iz Jasenovca“.
Priča filma „Dara iz Jasenovca“ prati desetogodišnju srpsku devojčicu Daru koja je zajedno sa majkom i dva brata odvedena u hrvatski koncentracioni logor u blizini Jasenovca. Darin otac Mile, razdvojen od porodice, živ je i zaglavljen u drugom logoru, nedaleko od njihovog. Primoran je da odlaže tela svojih sunarodnika koje su hrvatski vojnici sadistički nemilosrdno ubijali u okolnim logorima. Nedugo nakon što su Dara i njena porodica odvedeni u logor, njena majka i stariji brat su ubijeni, a ona ostaje da sama brine o dvogodišnjem bratu Budi. Od tog momenta, u filmu su prikazane brojne strahote logora u Jasenovcu, koji je bio jedan od najozloglašenijih logora smrti u bivšoj Nezavisnoj državi Hrvatskoj. Analizirajući radnju filma, istoričar Jovan Pejin, rekao je da film na veoma potresan način prikazuje stradanja u ovom logoru, ali da je stvarnost čak bila i okrutnija. On je rekao da su prilikom prebacivanja žena i dece iz Kozare u Jasneovac, deca prvo ubijana, žene silovane, a potom i one ubijane, a da to nije prikazano u filmu. Istoričar Pejin je nagalasio da je važno znati da ovi zločini nisu dela pojedinaca, već da je u tome učestvovao čitav jedan narod sa poglavarima katoličke crkve na čelu.