Veoma je važno ko svojim izjavama formira mišljenje jednog naroda o drugom, i ako su ti ljudi koji vode glavnu reč zaglavljeni u prošlosti, onda se jaz između dva naroda produbljuje, rekao je sociolog Jovo Bakić.
Srpski kandidat za oskara film „Dara iz Jasenovca“ i bosanski film „Aida“ koji je ušao u uži krug za dobijanje oskara podigli su tenzije u regionu i još jednom pokazali da je region daleko od istorijskog pomirenja naroda. Brojni komentari pokazuju da narodi Balkana ne posvećuju dovoljno pažnje očuvanju svoje antifašističke tradicije i da često dolazi do revizije istorije. Upitali smo sociologa Jovu Bakića da li ovakav odnos prema istoriji može da ugrozi budućnost balkanskih naroda.
Film „Dara iz Jasenovca“ nije prvi film koji je izazvao podeljene reakcije u Srbiji, ali i u regionu, mada su do sada najviše debata donosili filmovi koji su se bavili ratnim sukobima devedesetih godina u bivšoj Jugoslaviji i njihovim posledicama, a ne događajima iz Drugog svetskog rata. I pre premijere, film „Dara iz Jasenovca“ je privlačio pažnju javnosti, prvenstveno iz razloga koji nisu filmske prirode. Spekulisalo se o nacionalističkim tendencijama Srba da Hrvate prikažu kao zločince, a svoje sunarodnike kao žrtve, a sa druge strane dolazili su upiti kako to da bosanski film „Aida“ nije isto tako okarakterisan. Paralelno sa filmovima koji izazivaju žučne debate i osude, između strana koje se označavaju kao krivci za zločine u ratovima na teritoriji bivše Jugoslavije ili u toku Drugog svetskog rata, cveta saradnja između filmskih autora i radnika širom regiona. Jovo Bakić, sociolog, rekao je da je očito da postoje ljudi koji ne mrze pripadnike susednih naroda, kao i da je smrt Đorđa Balaševića to jasno pokazala, ujedinivši upravo te ljude, od Hrvatske, preko Bosne i Srbije, do Makedonije. On je dodao i da je važno ko kreira vodeće mišljenje u tim zemljama, kao i da bi trebalo insistirati na saradnji i time graditi bolju budućnost.