Uzgoj borovnica je dobar izbor za naše voćare jer je tražnja stalna. Tokom prošle sezone je izvoz bio dobar i cene su bile na nivou proteklih sezona – od 4,5 do 6 evra za kilogram. Naša borovnica dolazi posle španske, a pre poljske.

Potrošnja borovnice u EU je 180 grama po jednom stanovniku u proseku. U Nemačkoj, Švajcarskoj, zemljama Beneluxa i Švedskoj, Norveškoj potrošnja je 550 grama po stanovniku. Najviše se borovnice pojede u Velikoj Britaniji – 860 grama po stanovniku. Ako bi prosek potrošnje borovnice u Evropi porastao za 100 grama po stanovniku to je novih 90.000 tona potražnje na tržištu.

Skoro celokupna proizvodnja borovnice se nalazi u provinciji Huelva, regije Andaluzija u Španiji (99,5% od ukupne proizvodnje borovnice). Prošle sezone je proizvedeno 57.836 tona i skoro sve izvezeno, uglavnom u zemlje EU. Berba je najviše skoncentrisana u mesecima april i maj (više od dve trećine od ukupne berbe). Manji deo berbe se odvija i tokom juna meseca. Prosečna cena u otkupu je 4,32 evra za kilogram (niža za 4,7% nego prethodne 2020. godine). U izvozu je zabeležena viša cena za 4,6% i iznosila je 6 evra za kilogram.

Poljska je drugi proizvođač po količini borovnice u EU. Godišnja proizvodnja je skoro od 40.000 tona. Izveze se više od 16.000 tona (nemačka 9.400 tona, Velika Britanija 2.600 tona …). Cene su prošle sezone bile razočaranje za proizvođače – tokom “srca” sezone u julu mesecu cene su bile od 1,80 – 3,20 evra za kilogram. Tek je tokom sredine avgusta cena bila zadovoljavajuća za proizvođače i iznosila je 3,60 – 4,00 evra za kilogram.

Svetski trend je dobar za dalju prodaju – zdravstvene prednosti konzumiranja borovnice su jedan od glavnih razloga njene kupovine. U Skandinaviji su dobrom marketing kampanjom potrošnju borovnice nametnule kao trend i “fensi” potrebu. Mala pakovanja – čak od samo 60 grama u Švedskoj – su postala sastavni deo obroka u pauzi za ručak ili kao užina koja se nosi na posao. Eto prilike za naše proizvođače da ne prodaju samo sirovinu već da savremenim pakovanjem ostvare veći prihod na tržištu.

Zabrinutost unosi rast troškova energenata, inflacija i logistički problemi dužeg vremena isporuke. Ipak, borovnica je još uvek bolje prodavana od jabuka, banana.