Božićni post kojim se vernici koji poštuju julijanski kalendar pripremaju za praznik Hristovog rođenja, počeo je danas i trajaće 40 dana.

Prema učenju crkve, prvi podvig čoveka u oslobođenju od greha jeste držanje posta. Post ima dve strane – telesnu i duhovnu. Telesni post je uzdržavanje od jela životinjskog porekla, dok duhovni post podrazumeva odricanje od svake vrste grešnih i zlih pomisli, želja i dela. Božićni post traje četrdeset dana, ali nije tako strog kao Veliki Post. Počinje 28 novembra, a završava se ujutru na Božić 7. januara. U toku celog ovoga posta ne jedemo meso, beli mrs i jaja. Ulje i vino su dozvoljeni svim danima osim srede i petka koji se poste „na vodi”. Riba se jede svake subote i nedelje kao i na Vavedenje Presvete Bogorodice, čak i ako praznik padne u sredu ili petak. Poslednja nedelja Božićnog posta posti se strožije, bez upotrebe ribe, a po mogućnosti „na vodi”. Na Badnji dan se ne upotrebljava ni ulje ni vino, već se obavezno posti „na vodi”.

Veoma je važno da pravoslavni hrišćani koji žive u zemljama u kojima se novogodišnji praznici slave po novom kalendaru i padaju u vreme Božićnog posta, ne prekidaju post, već da Novu Godinu proslavljaju kada ona dođe po pravoslavnom kalendaru, poštujući tradiciju svojih predaka i crkvena pravila, poručuju iz SPC. Ustanovljavanje Božićnog posta, kao i drugih višednevnih postova, datira se u prve vekove hrišćanstva.

Već od IV veka Sveti Amvrosije Milanski, Filistrije, blaženi Avgustin pominju u svojim delima Božićni post. U V veku je o Božićnom postu pisao Lav Veliki. Prvobitno je Božićni post trajao za jedne hrišćane sedam dana, a za druge – malo duže. Na Saboru 1166. godine koji je održan u vreme konstantinopoljskog patrijarha Luke i vizantijskog cara Manuila svim hrišćanima je bilo naređeno da poštuju 40.-dnevni post uoči velikog praznika Hristovog Rođenja. Antiohijski patrijarh Valsamon je pisao da „je sam Svjatiješi Patrijarh rekao da iako dani tih postova (Uspenjskog i Božićnog) nisu određeni pravilom, potrudimo se međutim da sledimo nepisano crkveno predanje i dužni smo da postimo”.