Putevi Srbije raspisali su tender za projektovanje sistema za naplatu putarine na putevima nižeg reda za teška teretna vozila, nosivosti preko 12 tona.
Kompanije imaju rok da se prijave do kraja januara 2023, a vrednost posla procenjena je na 60 miliona dinara. U obrazloženju zbog čega bi se to uradilo, navodi se da je od uvođenja naplate putarine u Srbiji uočeno da veći broj teških teretnih vozila kako bi izbegli plaćanje putarine na autoputevima, kao alternativne, koristi puteve nižeg reda, naročitio magistralne puteve I i II reda.
Iz Puteva Srbije smatraju da bi se naplatom putarine kamionima na magistralnim putevima, obezbedio dodatni novac za njihovo održavanje, jer ih najviše i uništavaju teška teretna vozila.
Vrlo brzo ćemo Ibarsku magistralu zatvoriti za takve kamione, pre svega zbog bezbednosti. Biće im ista cena kada idu Ibarskom kao i na autoputu“, poručio je krajem 2021. godine Zoran Drobnjak, vd direktora JP Putevi Srbije. U projektnom zadatku stoji da se naplata putarine na putevima prvog reda primenjuje na komercijalna vozila i da su obuhvaćena vozila nosivosti preko 12 tona.
Dodaje se da naplata putarine na magistralnim putevima u Evropi postoji već skoro 20 godina, pa i u zemljama u okruženju, Mađarskoj i Bugarskoj, a da je najraširenija u Nemačkoj, gde se primenjuje na skoro 50.000 km, od kojih je 13.000 km auto-puteva. Kako je navedeno u projektnom zadatku, a kako prenosi N1, u ukupnom broju saobraćajnih nezgoda, jedna trećina se desi na ovim putevima. Procena Puteva Srbije je da bi se 60 do 70 odsto ovih vozila preusmerilo sa puteva prvog B reda na auto-puteve.
Iz Udruženja transportera kažu da u Srbiji nije jeftina putarina, i da je među najskupljim u Evropi, ali smatraju da bi trebalo uvesti putarinu na magistralnim putevima, jer i druge zemlje imaju. Međutim, pre toga treba organizovati javnu raspravu i pronaći tehnička rešenja, pre svega zbog domaćih prevoznika.