Za zamenu starih „dizelaša” država daje građanima po 2.100 evra. Ideja je da na ulicama budu tehnički ispravni i noviji automobili koji manje zagađuju okolinu. Subvencije su i 2.500 evra za laka teretna vozila i 2.900 evra za autobuse.
Vlada Srbije usvojila je sredinom decembra Program zaštite vazduha od 2022. do 2030. godine sa akcionim planom, a među merama i aktivnostima koje će se sprovoditi u narednom periodu su i finansijski podsticaji građanima za zamenu najstarijih dizel-vozila novijim, koji manje zagađuju životnu sredinu. Predviđene mere su da se deregistruje određeni broj vozila, a to su dizel-automobili evro-1, evro-2 i evro-3. „Svi građani koji poseduju ta vozila i budu ih reciklirali ostvariće uslov za dobijanje subvencije od 2.100 evra za kupovinu polovnih automobila koji su evro-6”, rekao je Branko Stamatović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja. Kako se navodi u Programu zaštite vazduha, podsticaji za nabavku ekološki čistijih vozila iznosiće 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila – kamiona čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 12 tona i 2.900 evra za kupovinu autobusa. Stamatović smatra da su ove mere jako dobre. Navodi i da očekuju pozitivne efekte i veliku zainteresovanost građana. Agencija za bezbednost saobraćaja će sprovoditi ovu proceduru, a sve se radi uz podršku Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture koje će obezbediti sredstva za subvencije i Ministarstva za zaštitu životne sredine. „Realizacija programa očekuje se od 2024. i predviđeno je da traje više godina”, kaže Stamatović. Prosečna starost automobila u našoj zemlji je oko 17,4 godine. Od polovnih vozila u Srbiju se najviše uvoze dizel-automobili. Prošle godine u našu zemlju uvezeno je oko 164.000 polovnih vozila, od toga 66 odsto „dizelaša”. Ideja ovog novog projekta je da na ulicama budu tehnički ispravni i noviji četvorotočkaši koji manje zagađuju okolinu. „Pre desetak godina prema statističkim podacima automobili sa evro-3 motorom činili su više od 50 odsto od svih uvezenih. Prošle godine u Srbiju je ušlo oko 11.500 takvih vozila, što je oko 7,5 procenata. Znatno pada uvoz ovih automobila, a sa novom merom želimo da podstaknemo građane da ih recikliraju i da kupe onaj koji mnogo manje zagađuje okolinu”, zaključuje Branko Stamatović.
Srbija je jedina država u regionu u kojoj je i dalje dozvoljen uvoz vozila koja ispunjavaju evro-3 normu, dok je u ostalim zemljama ekološka norma evro-5 motor. Ovim novim programom predviđeno je da se od 2024. standard u našoj zemlji podigne prvo na evro-5, a potom i na evro-6. Za realizaciju planova iz ovog strateškog dokumenta najavljena su ulaganja od 2,6 milijardi evra, od kojih su 102 miliona evra namenjena za obnovu voznog parka otpremanjem najstarijih putničkih automobila, lakih teretnih vozila, kao i autobusa, u centre za reciklažu. Naglašeno je da finansijski podsticaji pokrivaju 35 odsto troškova nabavke polovnih evro-6 vozila. U programu je takođe objašnjeno da mera za dodatnu obnovu voznog parka putem finansijskih podsticaja za otpremanje najstarijih dizel-vozila ima za cilj smanjenje emisija, naročito PM čestica, uklanjanjem najstarijih automobila iz drumskog saobraćaja, koja su uglavnom u skladu sa znatno nižim standardima zaštite životne sredine. Cilj je da do 2025. na ovaj način bude reciklirano 122.300 vozila, a u 2026. još 17.900. Agencija za bezbednost saobraćaja daće predlog mehanizama podrške iz javnih sredstava za otpremanje starih dizel-automobila, teretnih vozila i autobusa u reciklažne centre. Za sledeći korak, odnosno sprovođenje mehanizama podrške, nadležno je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.