Grupa roditelja dece koja su poginula na pešačkim prelazima traži izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja i Krivičnog zakonika, kojima bi počinioci teških krivičnih dela u saobraćaju bili strože kažnjeni.
Vera Janković, majka 12-godišnje Nikoline poginule u Kragujevcu 1. januara, izjavila je da su se roditelji okupili kako se takve tragedije više ne bi ponovile. Bogdan Gavrilović iz Vlasotinca poginuo je kao biciklista pored puta. Njegov otac Aleksandar Gavrilović kaže da momak koji je udario njegovog sina nije dobio ni dana pritvora. Jelena Tasić, majka nastradale 11-godišnje Nađe iz Šilova kod Lebana, objasnila je da je njena ćerka nastradala u zoni škole prošle godine u martu, krećući se van kolovoza zemljanom bankinom.
Roditelji traže sledeće izmene Zakona o saobraćaju:
– Da opšte ograničenje u naseljenim mestima na kritičnim tačkama, pešačkim prelazima i kritičnim deonicama obavezno mora biti 30 km/h, umesto dosadašnjih 50 km/h. Sva bezbednosno rizična mesta moraju da budu obeležena znakom upozorenja „Crna tačka“ ili znakom „Pešački prelaz“.
– Da se na pešačkim prelazima, gde je nastradao makar jedan pešak, obavezno postavljaju ležeći policajci.
– Da se uvede zakonska obaveza da pešaci i biciklisti prilikom kretanja kolovoznom trakom u uslovima kada nema trotoara za pešake i za bicikliste ili slično namenjene površine, obavezno nose fluorescentni prsluk ili fluorescentne trake. Isto važi i u uslovima noćnog kretanja sa smanjenom uličnom rasvetom ili bez javne rasvete, kao i prilikom smanjene vidljivosti usled vremenskih uslova (magla, kiša, sneg, poledica), kako u naseljenom mestu, tako i van njega.
– Da opšte ograničenje na kritičnim deonicama auto-puteva, obeleženih vidnim znakom upozorenja „Crna tačka“, bude 100 km/h umesto dosadašnjih 130 km/h.
– Da se vozači za prekršaje navedene u članu 330, st. 1 Z0BS-a, kazne i zatvorskom i novčanom kaznom, a ne kao do sada alternativno jednom od dve sankcije.
– Da se za saobraćajne nesreće u kojima je nastupila smrt jedne ili više osoba izriče zatvorska kazna od pet do 15 godina, kao za ubistvo.
– U članu 297, st. 2, umesto sadašnje kazne od dve do 12 godina zatvora – za agresivnu vožnju sa smrtnim ishodom na pešačkom prelazu da se izriče zatvorska kazna od 30 godina bez mogućnosti pomilovanja.
– Da kazna za agresivnu vožnju sa smrtnim ishodom bude od 15 do 30 godina zatvora.
– Da se uvede kazna – trajna zabrana upravljanja motornim vozilom
– Da se umesto odredbe koja predviđa da zatvorska kazna koju može da izrekne osnovni sud bude od jedne do osam godina, usvoji nova koja predviđa da ovaj sud može da izrekne kaznu od pet do 15 godina.
– Da svi počinioci teškog krivičnog dela u javnom saobraćaju sa smrtnim ishodom moraju da suđenje čekaju u pritvoru.
– Da veštaci, za koje se dokaže da su u dva ili više navrata pogrešno veštačili, krivično odgovaraju za delo čija će zaprećena kazna biti kao i za krivično delo koje veštače.