Od 1. oktobra zbog povećanja akciza, ali i skoka cena nafte na svetskim berzama, gorivo u Srbiji će u maloprodaji poskupeti najverovatnije za više od šest dinara, smatra domaća stručna javnost.
Cene naftnih derivata će se od prvog dana oktobra definitivno povećati zbog odluke Vlade Srbije da podigne iznos akcize na evrodizel za 4,76 dinara a na benzin za 4,63 dinara po litru. Međutim, cena goriva na pumpama u našoj zemlji neće se uvećati samo za iznos nove akcize, već će se na nju dodatno odraziti i rast cene nafte na tržištu. Naime, cene nafte su sa nivoa od 75 dolara po barelu naglo počele da skaču početkom jula, naročito u poslednje tri sedmice, i analitičari očekuju da bi one uskoro mogle da pređu nivo od sto dolara po barelu. Shodno tome, cena nafte tipa „brent“ u ovom trenutku iznosi oko 94 dolara po barelu. Analitičari Međunarodne agencije za energiju i Organizacije zemalja izvoznica nafte (OPEK) prognoziraju da bi globalna potražnja za naftom mogla da dostigne 2,1 milion barela dnevno.
Takva situacija uzrokuje povećanje cena nafte ali analitičari smatraju da će u poslednjem tromesečju godine ipak doći do njihovog pada na nivo od 84 dolara po barelu a nakon toga će uslediti dodatno sniženje na nivo od 78 do 82 dolara po barelu, kao i da će sledeće godine cena ići još niže na oko 70 dolara. Predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih stanica Milan Rakić kaže da će od 1. oktobra u Srbiji cene goriva u maloprodaji skočiti zbog povećanja akcize na naftne derivate ali i zbog rasta cena sirove nafte na svetskom tržištu. Rakić navodi da će rast cene nafte ipak biti kratkog daha te da će krajem godine zbog pada tražnje ona početi da klizi nadole.
Generalni sekretar Udruženja za gas Srbije Vojislav Vuletić takođe smatra da će rast cena sirove nafte dovesti do povećanja maloprodajnih cena goriva u Srbiji i objašnjava da to utiče i na povećanja cene gasa. Ono što vozače često zbunjuje je činjenica da sniženje cene nafte na svetskim berzama istovremeno ne znači da će se korigovati cena goriva na benzinskim pumpama u Srbiji. Do nižih maloprodajnih cena goriva može doći samo u slučaju pada cena na referentnoj regionalnoj berzi prema kojima se formira cena benzina i dizela za vozače na pumpama u našoj zemlji. Na ovaj način, cene goriva u Srbiji se praktično „naduvavaju“ jer se ne formiraju na osnovu cene sirove nafte već su parametar cene kotacija (poslednjih cena po kojima se trguje) naftnih derivata na berzi u Đenovi u luci Lavera.
Na cene derivata koji se nude u Đenovi dodaju se i troškovi transporta, za benzin 45 dolara po toni, a za evrodizel 64 dolara po toni, zatim kurs dolara prema dinaru.
Eksperti tvrde da sve to u značajnoj meri povećava cenu benzina u Srbiji koji je zbog toga skuplji nego, na primer, u Mađarskoj gde se cena zasniva na ceni sirove nafte na berzama.