Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave pozvalo je građane da na vreme provere da li su upisani u Jedinstveni birački spisak i da li su upisani lični podaci tačni, kako bi mogli da ostvare pravo glasa na izborima 17. decembra.
Provere ličnih podataka upisanih u birački spisak mogu se izvršiti neposredno u opštinskoj ili gradskoj upravi u kojoj građanin ima prebivalište, a odnedavno i elektronski preko portala eUprave.
Prva funkcionalnost je da se izvrši uvid u podatke, a druga funkcionalnost je da podnesu zahtev za upis u JBS, ukoliko se ne nalaze, ili da podnesu zahtev za izmenu podataka – rekla je Biljana Marić, pomoćnica direktora Kancelarije za IT i eUpravu. Pored ličnih podataka, može se podneti zahtev i za promenu prebivališta i boravišta.
Kada govorimo o prebivalištu, odnosno boravištu, putem portala se može podneti zahtev za ažuriranje podataka u JBS. Tada se pozivaju izvorne evidencije MUP-a i preuzmaju podaci. Ukoliko podaci nisu ažurni u izvornim evidencijama građani su dužni da odu u MUP i podnesu zahtev za izmenu – objašnjava Biljana Marić. Da bi pristupili ovom servisu građani moraju imati registrovani nalog na portalu eUprava, a mogu se prijaviti putem mobilne aplikacije ili kvalifikovanim elektronskim sertifikatom. Rok za postupanje je 24 sata od prijema. Po zahtevu je dužno da postupi nadležno ministarstvo.
Jedinstven birački spisak svakodnevno se ažurira na osnovu uspostavljenog mehanizma komunikacije sa službenim evidencijama drugih organa, čiji podaci utiču na promene o biračima u biračkom spisku, a samim tim i na njihovu tačnost. Dakle, podatak o biraču u biračkom spisku uslovljen je podacima iz drugih službenih evidencija (evidencija o prebivalištu i boravištu ili državljanstvu građana, matična knjiga umrlih i matična knjiga venčanih) – navodi Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave.
Izmene u Jedinstvenom biračkom spisku mogu se vršiti do zaključenja spiska, 15 dana pre izbora, odnosno do 1. decembra 2023. godine.