Pre devet godina Srbija je donela odluku da svojim državljanima deli vaučere za odmor u zemlji, kako bi stimulisala domaći turizam. Od 2015. godine, vaučeri glase na iznos od 5.000 dinara, uprkos inflaciji u poslednjih osam godina.

Ove godine predviđena je podela 300.000 vaučera u iznosu od 5.000 dinara, od čega je 265 hiljada raspoređeno. Za narednu godinu, Vučić je najavio da će vaučeri biti duplirani na 500.000 komada po 5.000 dinara, što stručna javnost ocenjuje kao potez koji neće imati previše efekta u poboljšanju turizma. Eksperti iz oblasti turizma ističu da je produktivnije povećati iznos vaučera sa jedne, i smanjiti broj kojima se distribuira, sa druge strane, kako bi zainteresovanost građana bila veća, i kako ne bi dolazilo do toga da rezervisana mesta ostanu prazna, na štetu ugostitelja.

Predsednik Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić kaže da su noćenja sada značajno skuplja nego prethodnih godina, te da to znači i veću doplatu, samim tim i veći teret na budžet građana i manju zainteresovanost. „Vaučeri jesu doprineli razvoju turizma, posebno u vreme korone, kada je ova akcija doprinela da turistička privreda na pojedinim lokacijama preživi teško vreme koje je svima bilo problematično. Tada smo imali situaciju da je u jednom momentu država dala kontigent vaučera od 15.000 dinara, što je predstavljalo dodatni motiv da ih ljudi iskoriste. Kada je u pitanju najava da će naredne godine biti raspoređeno 500.000 vaučera, otvara se pitanje da li bi bilo bolje dati manji broj vaučera sa većim iznosima, ako uzmemo u obzir činjenicu da je sve poskupelo, pa i pružanje usluga u ugostiteljstvu i hotelijerstvu. Pošto je neophodno da se provede pet noći da bi se iskoristio vaučer, a sada su noćenja poskupela za 10 do 20 odsto, subvencija će pokrivati možda četiri dana, iako će građani morati da koriste pet“, ističe Seničić. On dodaje da to znači i više doplate, što, kako kaže, nije dobro, ali napominje da će se vaučeri ipak razgrabiti, jer kategorija ljudi koja ispunjava uslove do sada pokazuje da im je to značajno za kućni budžet, i koriste ih i u toku leta i u toku cele godine. „Sa druge strane, svake godine bude neiskorišćenih vaučera. To je pitanje organizacije sistema, a sada je takav da se napravi rezervacija u određenom objektu, aplicira se, dobije vaučer, a ako se ne dođe – ne plaćaju se penali. Vaučer ostane neiskorišćen, a onome kome je smeštaj rezervisan ostane prazna soba u tom periodu. S tim u vezi, vrednost vaučera bi trebalo da bude veća, te za 500.000 vaučera od po 5.000 dinara, bilo bi kvalitetnije dati 250.000 po 10.000 dinara, gde bi za taj novac bilo subvencionisano pet noćenja sa po 2.000 dinara“, pojašnjava. Osim toga, Seničić je stava da vaučere treba valorizovati prema destinaciji na koju se putuje, kako bi se pospešio razvoj ove grane privrede na manje prometnim mestima.

Kada je u pitanju uticaj vaučera na razvoj domaćeg turizma, predstavnik udruženja „Moja Srbija“ Milan Ristić saglasan je sa Seničićem da su vaučeri imali veliki uticaj na razvoj, te da se promet od 2015. do sada višestruko uvećao. On napominje da nije potrebno povećavati broj subvencija, već njihovu vrednost, jer, kako tvrdi, svega 270.000 ljudi uzme vaučere, a ostatak „propadne“. „Analizama smo došli do podatka da je Srbiji potrebno oko 270.000 vaučera. Ove godine su pustili 300.000, od čega je 40.000 ostalo nepodeljeno. Kada je reč o najavi Vučića da će biti na raspolaganju 500.000 – da li se deli 500.000 ili pet miliona vaučera, potpuno je svejedno, ako realno može da se podeli 260.000. Nema potrebe da se deli toliki broj, jer ako je vrednost 5.000, to građani neće da uzmu“, sugeriše Ristić.