Redefinisanje pojma „rekonstrukcije“, urušavanje propisa od 2014. godine, izmene zakona rađene u korist investitora, problemi su koje je ustanovila i danas obrazložila Anketna komisija za ispitivanje odgovornosti za urušavanje nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Isred Anketne komisije danas su se obratili Tanasije Marinković, profesor Pravnog fakulteta u Beogradu, Danijel Dašić, građevinski inženjer i Zoran Gavrilović, izvršni direktor BIRODI.
Misija Anketne komisije, podsdetio je profesor Marinković, jeste da se ispitaju sve okolnosti urušavanja nadstrešnice i da se ukaže na odgovornost za to.
„Naš prvi izveštaj odnosi se na ispitivanje odgovornosti Narodne skupštine Republike Srbije i Vlade Republike Srbije u pogledu normativnog okvira koji se ticao projekta ove infrastrukture, naime srpsko-mađarske železničke veze“, kazao je on.Rekao je da je građevina opasna stvar, ozbiljan i veliki poduhvat, pogotovo kada je reč o ovakvom poduhvatu kao što je Železnička stanica, zbog čega „normativni okvir države treba da bude takav da sprečava moguće rizike po život, usled eventualnog urušavanja građevine“.
Ono što mi vidimo kao osnovni problem u našem normativnom poretku jesu oni delovi koji se odnose na neuređenost pitanja javnih nabavki, u vezi sa angažovanjem izvođača, podizvođača i potpodizvođača. Vidimo da je naš pravni okvir bio nepredvidiv i samim tim vodio ka samovoljnosti prilikom angažovanja subjekata koji su radili na izvođenju radova“, rekao je Marinković.
Danijel Dašić rekao je da su od 2014. godine do danas „sve izmene zakona rađene u korist investitora, i ka olakšavanju ubrazavanja radova“.
Drugi problem, dodaje građevinski inženjer, jeste sistem angažovanja firmi.
„Prvi sporazum sa Startingom potpisan je u novembru 2021. godine ‘na bazi prijateljskog dogovora’. Nisam nikad čuo da je to zvanična procedura ugovaranja poslova u građevini, barem u onom svetu koji poštuje zakone“, kazao je.
Sledeće na listi su, dodaje, vrlo problematične reference i stručnost firmi Deko d.o.o. i Bob.
U ogromnoj masi dokumenata, navodi, našli su i da je od više od 200 podizvođača – samo 67 imalo neku vrstu saglasnosti. Među njima, kaže, nisu ni Deko-tim, ni Bob d.o.o.
Govoreći o angažovanju Startinga, za koji takođe ističe da je imao vrlo upitne reference, Dašić podseća da je samo sedam, osam meseci nakon potpisivanja sporazuma od 1,9 miliona potpisan ugovor na 5,1 miliona.
„Osam aneksa je potpisano u 16 meseci sa Startingom, a dva su veoma zanimljiva – prvi je potpisan 9. januara 2023, drugi 13. januara iste godine. Aneksi se potpisuju iz tri razloga – to su promena količine, nepredviđeni radovi i promena cena. Mene interesuje šta se desilo u ta četiri dana, da su morali dva aneksa da rade“, kazao je on.
Dodao je da do čega nas je dovela cela izmena Zakona i propisa ilustruje činjenica da je uhapšeno 10 inženjera i tri političara – sva tri političara se brane sa slobode, svih 10 inženjera je u zatvoru.