Radnici Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) „Beograd“ i studenti blokirali su danas na 30 minuta saobraćaj na Trgu republike kao znak upozorenja zbog neispunjenih zahteva.
Zahtevi radnika koji su predati na prvom protestu 5. februara su obustavljanje procesa ukidanja trolejbusa, garancija da depo Dorćol neće biti predat privatniku, kupovina 100 novih savremenih trolejbusa, kao i preispitivanje ugovora kojim su GSP oduzete linije 100, 300, 400 i 700.
Ivan Banković iz sindikata „Centar“ uoči blokade saobraćaja na Trgu republike rekao je da je uprava grada imala 14 dana da odgovori na zahteve radnika GSP, ali su do sada ti zahtevi ipak ignorisani. Banković je objasnio da je upravo zbog ignorisanja zahteva odluka radnika bila blokada saobraćaja na Trgu i pozvao gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića da ponovo razmotri zahteve jer nikom ne ide u prilog da blokira grada, kao i da stupi u štrajk.
Vozač u GSP Simo Popović istakao je da je razlog okupljanja izražavanje nezdovoljstva i zabrinutost radnika za sudbinu GSP, naglasivši da čelnici grada godinama unazad urašavaju to preduzeće kako bi ga ugasili ili privatizovali. „Mi radnici smo saterani u ćošak i nemamo drugog izbora osim borbe za opstanak GSP i depoa Dorćol“, kazao je Popović i poručio da radnici neće prihvatiti privatno partnerstvo već nabavku 100 novih i modernih trolejbusa.. Obraćajući se kolegama rekao je da bez njih ne bi funkcionisala ni prosveta, ekonomija, finanasije ni bilo koja druga grana privrede, te da je njihovo preduzeće garancija stabilnosti na svim nivoima u gradu i državi.
Profesor na Saobraćajnom fakultetu Vladimir Momčilović zahvalio je studentima koji su pokrenuli inicijativu za očuvanje trolejbuskog sistema i bolji kvalitet javnog prevoza u svim gradovima i Srbiji, kao i na tome što su nesebično podržali radnike GSP u njihovoj borbi za očuvanje tog preduzeća.Momčilović je rekao da su trolejbusi prva ekološka vozila koja smo imali u javnom prevozu, da su bili i ostali važan činilac gradskog prevoznog sistema i strateški povezuju delove grada sa centrom, dodavši da je mana aktuelnih trolejbusa bezuslovna zavisnost od kontaktne mreže. On je ukazao da su te mane premostive ako se nabave trolejbusi koji imaju određeni stepen autonomije sa baterijom ili pogonom i koji omogućavaju nesmetan rad, bilo da padne naponska mreža ili dođe do iznenadnih i planskih izmena na mreži linija. Govoreći o prednostima trolejbusa, Momčilović je kazao da oni omogućavaju manju potrošnju električne energije i duži vek vozila. „Savremeni trolejbusi mogu istovremeno da se napajaju preko kontaktne mreže, ali i da na komandu spuste trole i nastave kao autobusi“, objasnio je Momčilović navodeći da su takva vozila u većini svetskih gradova poput Berna, Budimpešte, Lozane. On je dodao i da je zbog načina punjenja vremenski potrebno manje trolejbusima nego što je to potrebno elektroautobusima koji zahtevaju povremeno punjenje za isti nivo usluge. „Trolejbuska baterija mnogo kvalitetnije puni preko kontaktne mreže i znatno duže traje nego što to traje kod elektroautobusa i najvažnije je što ne zahteva skupe punjače velike snage tamo gde ne možemo da ih obezbedimo“, poručio je Momčilović.
Radnicima su se pridružili studenti Elektrotehničkog i Mašinskog fakulteta, koji su jutros stigli do pogona na Dorćolu, da bi ih podržali u današnjem protestu.